14. maaliskuuta 2017

tulevaisuuden eri polut





Hiihtolomalla viime viikolla en tehnyt mitään erikoista. Matkustin junalla kaverin luokse pariksi päiväksi, vietin alkuviikon mökillä perheen kanssa ja viikonloppuna siivosin huoneen. Tuli sitä käytyä myös Rajallakin pienen, hyödyttömän mutkan. Katsoin Modernia Perhettä äidin kanssa Netflixistä. Isäkin vietti syntymäpäiviään, mutten tehnyt kakkua. En tiedä, ei ollut ideaa eikä isälläkään ollut ehdotuksia joita soveltaa. Äiti kuitenkin tekaisi paistetun kinuskijuustokakun.

Ammattikorkeakoulujen yhteishaut alkavat huomenna keskiviikkona. Viime kuukaudet olen pääni puhki miettinyt tulevaisuuttani, joka edelleen vaikuttaa hämärältä. Nykyinen ala ei ole enää minua varten, minulla ei riitä omistautumista/motivaatiota työskennellä tätä alaa sen mukaisilla työajoilla ja tavoilla. Kaikista mieluisin työpaikka taitaa olla ihan kauppa, joko vaate- tai elintarvike.

Tällä hetkellä AMK-yhteishakulistani näyttää tältä:
  1. Tradenomi, Lapin AMK Tornio
  2. Medianomi (visuaalinen), OAMK
Olen myös ajatellut hakea jatkuvassa haussa suoraan oppilaitoksiin merkonomiksi Lapin Ammattiopistoon Rovaniemelle ja Ammattiopisto Lappiaan - vaikka taidan mieluummin siirtyä työelämään kuin palaisin nykyiselle ammattikoululle. Olin ajatellut myös Oulua, mutta koska kyseinen kaupunki ei kutsu minua tarpeeksi, taidan siirtyä enemmänkin työskentelemään. Syy, miksi haen merkonomiksi, on ettei minulla ole hyvä matiikkapää. Uskon ammattiopistotasolla olevan hiukan "helpompaa", jos voisin tuota sanaa käyttää. Pidän kuitenkin mahdollisuudet avoinna, ja ajattelin ilmoittautua ammattikorkean järjestämään matiikkakurssille verkossa.

Jos nyt sulkisin silmäni ja miettisin ensi syksyn tilannetta ilman minkäänlaisia rajoituksia taloudessa tai muussakaan - ollen edelleen realisti - minä asuisin Rovaniemellä omassa yksiössä, olisin osa-aikainen työntekijä ja mahdollisesti myös opiskelemassa tradenomiksi. En tosiaan enää halua Turkuun, tai minnekään muuallekaan Oulusta alaspäin. En tiedä, mikä tuossa Rovaniemessä oikeasti kutsuu. Olen aina pitänyt kaupungissa olemisesta, mutta esimerkiksi Helsinki on aivan liian eläväinen mieleeni. Rovaniemessä on kuitenkin enemmän elämää Kemi-Tornioon verrattuna, siellä on todella kauniit maisemat ja suomalaisuus kulttuurineen näkyy aika vahvasti. 

Yhteishakujen ja lähestyvien valmistujaisten takia muuttovimma on alkanut nousta pinnalle. Tiedän, ettei muuteta niin vain, ja paperipuoli on täyttä kaaosta ja tuskaa. Siitä huolimatta haluaisi jo alkaa hamstrata sellaisiakin asioita kuin pyyhkeitä! Älytöntä! Eikä keskustelut valmistujaislahjavaihtoehdoista auta yhtään - esimerkiksi Taika-astiasto on tullut puheeksi.

Olen tietenkin ajatellut myös sitä oljenkortea, jos en pääsekään mihinkään opiskelemaan. Joutuisin olemaan kotona pitämässä "välivuotta" vaikka minä todennäköisesti en sitä pitäisi. Alkaisin kuitenkin joka tapauksessa etsimään töitä itselleni, ja muuttaisin vakituisen löydyttyä omaan asuntoon joko Kemi-Torniossa tai Rovaniemeen. Ehkä kävisin näkemässä ulkomaitakin mummun luona, jos ei työnhaussa lykästä tai vastaavaa.

Tulipas paljon tekstiä! Alla olevassa videossa puhun "lyhykäisyydessään" samasta aiheesta, jos ei tätä koko palstaa jaksa lukea. Nyt riennän hakemaan vesipullon, kauhea jano, ja alan tekemään kouluhommia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti